ŚLADAMI HISTORII – WYCIECZKA DO KRAKOWA

Listopadowe tematy związane z historią naszego kraju klasa IV d pogłębiła podczas wycieczki do Krakowa 16.11.2017r.

Najpierw odwiedziliśmy Historyland. Jest to miejsce, gdzie za pomocą makiet zbudowanych z klocków LEGO, zostały przedstawione najważniejsze wydarzenia z historii Polski. Swoją podróż rozpoczęliśmy od osady w Biskupinie, gdzie poznaliśmy obyczaje ludzi tam żyjących. Następnie stanęliśmy na przedpolach Grunwaldu, gdzie przenieśliśmy się (za pomocą gry świateł) w samo serce jednej z najsławniejszych bitew polskiego oręża.

Na podkładzie okrętu przenieśliśmy się w bitwę morską pod Oliwą i każdy mógł zmierzyć się z zadaniem postawienia żagla i zawiązania profesjonalnie węzła żeglarskiego. Dzięki specjalnym okularom każdy mógł odbyć lot nad Częstochową i przyglądnąć się dokładnie klasztorowi na Jasnej Górze. W innej części wystawy przyjrzeliśmy się Krakowowi – Kościołowi Mariackiemu – tu mogliśmy się sprawdzić w roli hejnalisty i odegrać na specjalnie przygotowanej trąbce hejnał mariacki. Ostatnim przystankiem w naszej interaktywnej wycieczce było Westerplatte, gdzie szczegółowo przypomnieliśmy sobie każdy dzień obrony tego miejsca.

Następnie, swoje kroki skierowaliśmy do Sukiennic, gdzie w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku mieliśmy lekcję muzealną pt. „Pierwsze spotkanie ze sztuką”. Pani przewodnik najpierw opowiedziała nam o historii sukiennic, o nazwie tego miejsca oraz o tym, jak wygląd budynku zmieniał się przez lata. Następnie przeszliśmy do ogromnej sali wystawowej, gdzie zebrano słynne dzieła polskich artystów. Usiedliśmy przed obrazem pt. „Pochodnie Nerona”, który został namalowany przez Henryka Siemiradzkiego. Dowiedzieliśmy się, że był to pierwszy obraz w Sukiennicach i że stał się on inspiracją dla Henryka Sienkiewicza autora powieści „Quo Vadis”. Uwagę wszystkich zwróciły dwa obrazy Jana Matejki – „Hołd Pruski” i „Kościuszko pod Racławicami”, poznaliśmy mnóstwo ciekawych informacji o samym artyście, ale również ciekawostek związanych z jego dziełami. Później w innej sali przyglądaliśmy się pejzażom, portretom i przy okazji poznawaliśmy różne sale wystawowe w muzeum. Na końcu otrzymaliśmy zadanie: w grupach mieliśmy stworzyć projekt muzeum, które chcielibyśmy założyć. I tak powstały: Muzeum Sportu, Muzeum Obrońców Westerplatte i Muzeum Różności.

Pani przewodnik pochwaliła nasze pomysły i życzyła sukcesów w realizacji tych planów. Ostatnim punktem naszej wyjazdu była kręgielnia. Tu wszyscy się zrelaksowali i w miłej atmosferze rywalizowali o tytuł najlepszego zawodnika.

Wyjazd był bardzo udany. Wszystkim polecamy te miejsca, które odwiedziliśmy podczas naszej wycieczki.