XXXV SYMPOZJUM KLUBU SZKÓŁ WESTERPLATTE

W dniu 22.05.2018r. delegacja naszej szkoły w składzie Martyna Dawiec, Julia Tondera i Radosław Święch wraz z opiekunem Tomaszem Bielem wyjechała na XXXV Ogólnopolskie Sympozjum Klubu Szkół Westerplatte. Tym razem uroczystość ta odbyła się w Szkole Podstawowej nr 5 w Dzierżoniowie. Sprzed naszej szkoły wyjechaliśmy o godz. 11.00. Podróż okazała się być troszkę męcząca, ze względu na długość trasy, lecz za to w trakcie drogi można było poznać nowych znajomych, którzy okazali się być bardzo przyjaźni. Po 4 godzinach jazdy wreszcie dotarliśmy na miejsce. Czekały tam na nas nasze pokoje w pensjonacie „Magda” w Lasocinie, gdzie mogliśmy się zakwaterować.

O godz. 19.00 zawołano nas na kolację, po której od razu mieliśmy spotkanie klubu. Na uroczystości dyrekcja szkoły powitała wszystkie delegacje oraz Prezesa Zarządu Klubu Szkół Westerplatte p. Adama Szatkowskiego. Po 15 min pani dyrektor ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Dzierżoniowie odebrała materiały promocyjne od inny szkół. Na sam koniec spotkania gospodarze przedstawiali nam plan na następny dzień i bieżące sprawy dotyczące Klubu. O godz. 21.00 spotkanie się zakończyło i mogliśmy odpocząć w swoich pokojach po ciężkim dniu.

Martyna Dawiec

Drugi dzień sympozjum był niesamowity. Pomimo wczesnej pobudki zrozumieliśmy, jak ważne jest dla Polski Westerplatte. Po śniadaniu pojechaliśmy do Szkoły Podstawowej nr 5 w Dzierżoniowie, gdzie odbyło się otwarcie XXXV Ogólnopolskiego Sympozjum Klubu Szkół Westerplatte. Z wielką uwagą obejrzeliśmy pokaz Grupy Rekonstrukcyjnej 58. Pułku Piechoty. Po uroczystościach w szkole udaliśmy się do Kościoła pw. Królowej Różańca Świętego. Mszę odprawił biskup świdnicki, Ignacy Dec, oraz proboszcz tamtejszej parafii. Wraz z zaproszonymi gośćmi udaliśmy się pod pomnik „Pamięci Losów Ojczyzny”, gdzie odbyły się oficjalne uroczystości, m.in.: odśpiewanie hymnu Polski, okolicznościowy referat wygłoszony przez przedstawiciela Szkoły Podstawowej nr 5 w Dzierżoniowie, Apel Pamięci i złożenie kwiatów pod pomnikiem. Przez cały czas towarzyszyła nam Miejska Orkiestra Dęta. Kolejnym punktem Sympozjum był przemarsz do kina „Zbyszek”, gdzie nastąpiło uroczyste wręczenie Medali Honorowych Klubu Szkół Westerplatte. Obejrzeliśmy także przedstawienie artystyczne przygotowane przez uczniów i nauczycieli szkoły w Dzierżoniowie. Później zostaliśmy zaproszeni na obiad do restauracji. Następnie wróciliśmy do szkoły, gdzie młodzież obejrzała pokaz talentów uczniów tej placówki. Wszyscy byli zachwyceni i chcieli spróbować tańca i układania kubeczków. Na koniec dnia pojechaliśmy do pensjonatu na kolację. Po niej odbyła się dyskoteka, na której młodzież bardzo się zintegrowała. Nikt nie chciał kończyć zabawy, ale niestety czas tak szybko mijał. Po dyskotece wszyscy rozeszli się do pokoi i położyli się spać, aby wypocząć przed kolejnym niesamowitym dniem.

Julia Tondera

Kolejnego dnia, po zjedzeniu smacznego, obfitego śniadania, wybraliśmy się na wycieczkę po okolicach Dzierżoniowa. Zwiedziliśmy podziemne miasto – Osówka. Kompleks ten znajduje się w granicach administracyjnych miasta Głuszyca. Osówka to najciekawszy i najdłuższy udostępniony kompleks w Górach Stołowych. Znajduje się tam trasa historyczna, na której dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o powstaniu obiektu oraz zdarzeniach, które wydarzyły się na froncie II wojny światowej. Skorzystaliśmy również z trasy ekstremalnej. Płynęliśmy łodzią desantową, pokonaliśmy chodnik poszukiwaczy skarbów, przeszliśmy mostkiem wiszącym nad wodą, co wywołało u nas dreszczyk emocji. Następnie udaliśmy się do pałacu w Jedlince, gdzie zwiedziliśmy urządzone z przepychem pokoje, sale balowe, reprezentacyjne pomieszczenia. Pałac ów owiany jest aurą tajemnicy, która pamiętaja czasy II wojny światowej. Po tych ciekawych, historycznych nowinkach ruszyliśmy do restauracji na obiad. Po wzmocnieniu ciała posiłkiem poszliśmy zwiedzać muzeum w Dzierżoniowie. Tam poznaliśmy historię zakładów radiowych „Diora” oraz kasy pancernej z II wojny światowej, której zamek do tego czasu jest niepokonany. Po wyjściu z muzeum postanowiliśmy zwiedzić miasto Dzierżoniów. Pan przewodnik pokazywał nam ciekawe, warte obejrzenia miejsca, m.in. synagogę żydowską. Po udanej wycieczce ruszyliśmy z powrotem do pensjonatu w Lasocinie. Niestety to był już prawie koniec naszych wrażeń w tym dniu. Czekało na nas jeszcze ognisko integracyjne z wszystkimi uczestnikami sympozjum. Po nim nastąpiło pożegnanie.