WARSZTATY ZE ZDROWIA EMOCJONALNEGO – PONIEWAŻ WSZYSTKIM NAM ZALEŻY NA TYM, BY NASZE DZIECI BYŁY SZCZĘŚLIWE I ODNOSIŁY SUKCESY

Przez prawie półtora roku obecna klasa 2d (wych. p. Sylwia Siłuszyk) uczestniczyła w cotygodniowych warsztatach promocji zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia „Przyjaciele Zippiego” prowadzonych przez psychologa (Aneta Dziewońska) i pedagoga szkolnego (Beata Pacek). Równocześnie udział w programie od października rozpoczęły klasa 1b (wych. p. Renata Zygmunt) i klasa 1c (wych. p. Elżbieta Żądło), a od grudnia również klasa 1a (wych. p. Iwona Stanisz-Trzcińska).

Jest to międzynarodowy program, którego właścicielem jest angielska fundacja „Partnership for Children”, przeznaczony dla dzieci w wieku 5-9 lat kształtujący następujące umiejętności psychospołeczne u małych dzieci:

  • jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać,
  • jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie,
  • jak rozwiązywać konflikty,
  • jak zachowywać się w nowych sytuacjach,
  • jak radzić sobie w sytuacjach trudnych.

Na warsztatach nie mówi się dzieciom, co mają robić. Zamiast tego są zachęcane do zastanowienia się nad sytuacją i wymyślania własnych rozwiązań problemów. Potem dzieci ćwiczą dobieranie rozwiązań, które nie tylko pomagają im, ale również uwzględniają dobro innych osób. Wzajemna pomoc, szacunek, empatia i współpraca to ważne elementy filozofii tego programu, który został zbudowany na założeniu, że małe dzieci można nauczyć radzenia sobie z problemami i trudnościami, a dzięki czemu będą lepiej funkcjonować w młodości i w życiu dorosłym, korzystając z tych umiejętności.

Na całym świecie program jest bardzo dobrze oceniany przez rodziców, którzy mają okazję zaobserwować przemiany swojego dziecka. Wg przeprowadzonych ogólnych badań opinii aż siedemdziesiąt dwa procent rodziców zauważyło w zachowaniu swoich dzieci zmiany, które skojarzyli z udziałem w warsztatach. Dzieci komunikowały się swobodniej, ceniły przyjaciół, wydawały się być bardziej rozsądne, uważne, przyjacielskie i szczere oraz zaczęły rozumieć innych. Wielu nauczycieli również miało okazję dostrzec, że warsztaty poprawiają atmosferę w klasie, zmniejszają agresję i przemoc. Coraz więcej jest też dowodów potwierdzających, że to oddziaływanie utrzymuje się co najmniej do okresu dorastania.

30 lipca 2013 r. program „Przyjaciele Zippiego” uzyskał pozytywną opinię, jako tzw. program obiecujący – czyli spełniający standardy jakości poziomu I, zgodnie z kryteriami oceny przyjętymi w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. Rekomendacje są przyznawane przez zespół ekspertów reprezentujących Ośrodek Rozwoju Edukacji, Krajowe Biuro Przeciwdziałania Narkomanii, Instytut Psychiatrii i Neurologii oraz Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Ważne!

Uzupełnieniem programu „Przyjaciele Zippiego” są ćwiczenia domowe z rodzicami J. Nie zabierają one dużo czasu, więc warto wygospodarować kilka minut na ich wspólne wykonanie, aby wzmacniać w dziecku wszystkie pozytywne zmiany z warsztatów. Zestaw ćwiczeń oraz list polecający do rodziców z Centrum Pozytywnej Edukacji (na podstawie umowy licencyjnej ośrodek upoważniony do upowszechniania programu w Polsce) wysyłam Państwu poprzez librusa.

Zamiast zakończenia

Uczniowie lubią zajęcia w programie „Przyjaciele Zippiego”. Proszę przygotować się na to, że dziecko stanie się bardziej rozmowne i bądźcie gotowi go słuchać.

Aneta Dziewońska – szkolny psycholog

 

 

 

 

Skip to content