SZTUKA EMOCJI 2022/23

 

SztukaNasza szkoła wie jak ważne są emocje! W tak niespokojnych czasach w jakich żyjemy trzeba nastawić się na emocjonalną pracę u podstaw. Bez zadbania o zdrowie psychiczne uczniów trudno oczekiwać od nich 100% skuteczności w nauce. Nawet drobne zmiany w codziennej komunikacji mogą przynieść dużo dobrego. Dla wszystkich dzieci, niezależnie od wieku, ważna jest przestrzeń do dzielenia się emocjami, a uwaga nauczyciela/rodzica/dorosłego jest bezcennym lekiem na dziecięce troski. Temat emocji zapoczątkowaliśmy aktywnym włączeniem się w obchody 10.10. Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego. Zagadnienie dbałości o zdrowie, rozumienia emocji własnych i innych ludzi pogłębiamy, biorąc udział w Ogólnopolskim Projekcie EdukacyjnymSztuka Emocji”.

Autorką projektu jest psycholog, nauczyciel p. Natalia Pawlik – Kopica, a koordynatorem szkolnym p. Aneta Dziewońska.

Projekt i jego działania w założeniach osadzony jest w duchu arteterapii i mindfulness – z tych źródeł, własnych uczuć, wiedzy i doświadczeń uczniowie mają czerpać pełnymi garściami.

Nauczyciel w tym projekcie staje się przewodnikiem uczniów po świecie emocji, używając do tego celu różne dziedziny sztuki (sztuki plastyczne, muzykę, teatr, fotografię, literaturę, taniec etc.).

Zadania:

Realizacja projektu to przeprowadzenie zajęć/aktywności/ćwiczeń z użyciem wybranej dziedziny sztuki, odnoszącej się do przypisanej w danym miesiącu emocji. Miesiąc październik to RADOŚĆ z użyciem sztuki FOTOGRAFII.

Zadania projektowe realizowane są od 01.10.2022r. do 31.05.2023r.

8 miesięcy = 8 zadań = 8 emocji = 8 dziedzin sztuki.

Cele projektu:

Cel główny: Przybliżenie i oswojenie dzieci ze światem uczuć
i emocji za pomocą sztuki w różnych formach.

Cele szczegółowe:

  • wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
  • przygotowanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne,
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość uczniów, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
  • kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu różnych form sztuki,
  • odkrywanie talentów,
  • budowanie więzi w grupie/klasie.

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Sztuka Emocji” jest zgodny z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

  1. „Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.”
  2. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy(…)”.
  3. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów (…)”.
  4. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych”.

Aneta Dziewońska

Skip to content