PROGRAMY WCZESNEJ PROFILAKTYKI: ,,CUKIERKI” ORAZ ,,MAGICZNE KRYSZTAŁY”
Nasze działania w szkole mają min. na celu wspieranie pracy wychowawczej i profilaktycznej rodziców, a stają się szczególnie istotne wobec otaczającej nas rzeczywistości. Dlatego też kierujemy swoje wysiłki w stronę poszerzania naszej oferty i odpowiadania na aktualne potrzeby naszych wychowanków.
Chcemy Państwa dzieci objąć Programami Profilaktycznymi „Cukierki” w klasach III oraz ,,Magiczne Kryształy ”w klasach II rekomendowanymi przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i Państwową Agencję rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Program Wczesnej Profilaktyki „Cukierki” jest oparty na bajce pod tym samym tytułem. Program opiera się na wspólnej lekturze bajki „Cukierki” w zespole klasowym i pracy z dziećmi na bazie tekstu z wykorzystaniem różnych metod aktywnych. Celem zajęć jest przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, kształtowanie postawy dystansu w relacjach z osobami nieznajomymi, rozwijanie u uczniów postawy szacunku i zaufania w stosunku do szkolnego personelu pedagogicznego i technicznego, jako osób mogących udzielić wsparcia w problemach wydarzających się na terenie szkoły. Wykorzystanie m.in. metody fabuły w pracy z dziećmi jest niezwykle cenne. Identyfikacja z fikcyjnymi bohaterami pozwala na przebycie jedynie w wyobraźni wydarzeń, które mogą stać się istotnym stopniem w ich rozwoju intelektualnym i społecznym.
Program Wczesnej Profilaktyki „Magiczne Kryształy” jest adresowany do dzieci w wieku 7 – 12 lat. To profilaktyka skupiona wokół przemocy przedstawionej w mediach. Program ma charakter edukacyjny, jego zadaniem jest zapobieganie zjawisku agresji u uczestników. Cennym wzbogaceniem programu jest współpraca z rodzicami, którzy odpowiadają za dzieci. Zajęcia mają charakter spotkań dla dzieci, w czasie których są zapoznawani z wiedzą dotyczącą zagrożeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z mediów (zwłaszcza TV). Praca z uczniami to lektura i analiza bajki “Magiczne Kryształy”. W czasie zajęć prowadzący korzysta różnych materiałów dydaktycznych. Dominują aktywne formy pracy. Bajka profilaktyczno – wychowawcza „Magiczne Kryształy” ukrywa w przystępnej dla dzieci fabule interesującą kombinację treści. Wspólna lektura bajki z dziećmi w klasie i poprzedzona rozmową z koncentracją na tych aspektach opowieści, które z punktu widzenia dorosłego są najbardziej potrzebne dziecku lub, które najbardziej dzieci interesują.
psycholog i pedagog szkoły