WYCIECZKA DO KRAKOWA W RAMACH INNOWACJI MATEMATYCZNO–HISTORYCZNEJ
Uczniowie klasy VIe w ramach innowacji pedagogicznej „Zadania geometryczne w świetle historycznych obiektów Krakowa” realizowanej w naszej szkole pod kierunkiem nauczycieli: Anny Góreckiej i Marzeny Róg w dniu 10 maja 2019 r. uczestniczyli w wycieczce do Krakowa.
Celem naszej innowacji jest pokazanie związku matematyki z historią, rozwój kreatywnego myślenia oraz pogłębienie matematyczno – historycznych zainteresowań uczniów. Innowacyjność programu polega na dokonaniu obliczeń powierzchni dachów oraz elewacji wybranych obiektów historycznych tego miasta.
Pierwszym punktem wycieczki był Wawel. Podczas zwiedzania Wzgórza podziwialiśmy renesansowy dziedziniec na Zamku Królewskim oraz Katedrę Wawelską – symbol wiary, dumy i świetności dawnych czasów. Na wieży Zygmuntowskiej wszyscy mieli okazję zobaczyć słynny Dzwon Zygmunta i oglądać przepiękną panoramę miasta. Największe wrażenie wywarły na nas groby królów polskich i wielkich Polaków znajdujące się w Katedrze na Wawelu. Następnie pani przewodnik zabrała nas na Rynek Krakowski. Tam zobaczyliśmy Sukiennice, Kościół Mariacki, Wieżę Ratuszową, Pomnik Adama Mickiewicza oraz na żywo wysłuchaliśmy sławnego hejnału.
Wizyta w Krakowie przybliżyła uczniom historię miasta i jego zabytków oraz umożliwiła zebranie informacji o budynkach. Ponadto otworzyła im oczy na to, jak złożoną budowę mają wybrane zabytki, że składają się z wielu sklejonych ze sobą graniastosłupów, ostrosłupów, części kul itd.
Ważnym punktem wycieczki było stworzenia dokumentacji fotograficznej wybranych obiektów oraz dokonanie pomiarów budynków, których uczniowie zdecydowali się wybrać do obliczeń. Wykorzystując taśmy miernicze oraz dalmierze laserowe mogliśmy dokonać odpowiednich pomiarów, które umożliwią nam realizacje założonych celów.
Autorzy innowacji:
Anna Górecka
Marzena Róg