

W dniu 28 lutego odbyły się warsztaty profilaktyczne w klasie 5a, 6c oraz 8c, których celem było zwiększenie świadomości uczniów na temat bezpiecznego korzystania z internetu oraz zagrożeń związanych z aktywnością w sieci. Zajęcia, prowadzone przez edukatora i profilaktyka Martę Zaborską, obejmowały szereg zagadnień dotyczących nie tylko kwestii bezpieczeństwa w internecie, ale również odpowiedniego zachowania, szacunku do siebie i innych użytkowników sieci oraz zasad korzystania z popularnych aplikacji i mediów społecznościowych.
Uczniowie dowiedzieli się, jak ważne jest zachowanie ostrożności w internecie, aby uniknąć takich niebezpieczeństw jak cyberprzemoc, niepożądane treści, uzależnienie od gier czy oszustwa internetowe. Omówiono również kwestie ochrony prywatności i potrzeby zabezpieczania swoich danych osobowych.
W ramach zajęć omawiano także najpopularniejsze aplikacje, z których korzystają uczniowie, takie jak Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, a także gry online. Zwrócono uwagę na ważność przestrzegania zasad wiekowych przy korzystaniu z aplikacji.
Uczniowie zostali zapoznani z zasadami netykiety, która nakłada na każdego użytkownika odpowiedzialność za swoje zachowanie w sieci. Podkreślono, jak ważne jest wyrażanie szacunku do innych użytkowników, unikanie obrażania oraz nieudostępnianie treści, które mogą zranić innych. Omówiono również granice, które nie mogą zostać przekroczone w internecie, a także przypomniano o konieczności zgłaszania wszelkich sytuacji łamania regulaminów czy nieodpowiednich zachowań.
Kolejnym ważnym zagadnieniem poruszonym podczas warsztatów była potrzeba robienia sobie przerw od mediów społecznościowych. Uczniowie dowiedzieli się, jak łatwo można popaść w uzależnienie od internetu i jak istotne jest zachowanie równowagi pomiędzy czasem spędzanym online a aktywnościami w rzeczywistym świecie.
Ważnym punktem warsztatów była rozmowa na temat konstruktywnej krytyki oraz hejtu. Uczniowie dowiedzieli się, że konstruktywna krytyka jest sposobem wyrażania opinii w sposób szanujący drugą osobę, mając na celu pomoc w rozwoju, natomiast hejt to celowe, złośliwe ataki na innych, które poniżają, obrażają i krzywdzą drugą osobę.
Ostatnią ważną kwestią poruszoną podczas warsztatów była problematyka uzależnienia od gier komputerowych. Uczniowie zostali zapoznani z konsekwencjami spędzania nadmiernej ilości czasu przed ekranem, zarówno pod kątem zdrowotnym, jak i społecznym. Przekazano wskazówki dotyczące ustalania zdrowych limitów czasu spędzanego w internecie i na grach, zachęcając uczniów do podejmowania aktywności fizycznych i rozwijania pasji poza światem wirtualnym.
Zajęcia zachęcały do odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych, przestrzegania zasad netykiety oraz świadomego podchodzenia do czasu spędzanego przed ekranem. Uczniowie opuścili warsztaty z wiedzą na temat zdrowych granic w internecie i zasad, które pozwolą im unikać zagrożeń oraz rozwijać się w wirtualnym świecie w sposób odpowiedzialny i bezpieczny.
Aneta Dziewońska, Agnieszka Tyrpa, Ewelina Zlezarczyk i Sławomir Mosiężny