„POZNAJ POLSKĘ” W SANDOMIERZU

Dnia 17 i 18  października 2022 roku  klasa 7a i 7c pojechała na dwudniową wycieczkę do Sandomierza,  dofinansowaną przez rządowe Przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki pt. „Poznaj Polskę” .

Dlaczego Sandomierz ? Sandomierz to Miasto zwane inaczej Małym Rzymem, wzniesione tak jak Rzym na siedmiu wzgórzach lub Miastem Ojca Mateusza.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy pozostałości letniej rezydencji Królów Polski – Zamek Kazimierzowski oraz  historyczny zespół architektoniczno-krajobrazowy. Przeszliśmy przez Wąwóz Królowej Jadwigi do Ucha Igielnego. Istnieje legenda, mówiąca o tym, że Ucho Igielne zwęża się i zamyka, gdy próbuje przejść przez nie ktoś, kto ma na sumieniu wiele grzechów. Wyszliśmy na  szczyt Bramy Opatowskiej w Sandomierzu, skąd rozpościerał się widok na całe miasto. W Muzeum Okręgowym w Sandomierzu, mieliśmy okazję przemierzać zbroje rycerskie z różnych epok historycznych. Następnie udaliśmy się do muzeum Ojca Mateusza z figurami woskowymi. Niestety nie udało nam się spotkać aktorów, gdyż film w Sandomierzu kręcony jest tylko cztery razy w roku.  Na rynku w Sandomierzu mieliśmy okazję zjeść pyszne zapiekanki oraz kupić pamiątki.

Drugiego dnia zwiedziliśmy ruiny Zamku Krzyżtopór w Ujeździe. To pełna magii i tajemniczości ruina zagubiona wśród pól i wzgórz ziemi opatowskiej, z dala od głównych dróg
i szlaków. Jest zabytkiem klasy międzynarodowej, wyjątkowym, chociaż mocno zniszczonym.

To była udana wycieczka. Trafiliśmy na ładną pogodę i spotkaliśmy miłych ludzi. Sandomierz jest pięknym miastem i chętnie znów poszłabym pozwiedzać to miejsce.