DZIECI Z POLSKIEJ SZKOŁY NA LITWIE GOŚĆMI W MYŚLENICACH

Pod koniec kwietnia nasza szkoła gościła nauczycieli i uczniów polskiej Szkoły Podstawowej im. Św. Faustyny Kowalskiej w Rzeszy na Litwie. Oto relacja serwisu L24 z przebiegu odwiedzin:

O podróży do Krakowa wspólnota Szkoły Podstawowej im. Św. Faustyny Kowalskiej w Rzeszy marzyła od 3 lat, czyli od tego czasu, kiedy nasza placówka otrzymała imię św. Faustyny Kowalskiej. Poznając życie i osobowość Apostołki Bożego Miłosierdzia, zwiedziliśmy wówczas wszystkie miejsca w Wilnie, związane z naszą Patronką. Właśnie wtedy zrodziła się wspaniała myśl, aby zwiedzić również Łagiewniki Krakowskie, gdzie św. Faustyna mieszkała, zmarła i jest pochowana.

W tym roku w szkole był realizowany projekt interdyscyplinarny pt. ,,Kraków – dawna stolica Polski”, który miał na celu zapoznanie uczniów z dziedzictwem kulturalnym i duchowym tego pięknego miasta. Podczas zajęć z jęz. polskiego i historii były czytane legendy krakowskie, przygotowywane prezentacje multimedialne o królach polskich, jak również najwybitniejszych twórcach, związanych z Krakowem. Na lekcjach plastyki uczniowie poznawali krakowskie zabytki architektoniczne, religii – miejsca, związane ze św. Faustyną, św. Janem Pawłem II i innymi świętymi, natomiast na lekcjach muzyki ćwiczyli piosenki ,,Na Wawel”, ,,Płynie Wisła, płynie” i in.

Z wielkim bagażem wiedzy o Krakowie wyruszyliśmy w podróż 28 kwietnia. Wieczorem zostaliśmy zakwaterowani w zaprzyjaźnionej Szkole Podstawowej nr. 2 im. Bohaterów Westerplatte w Myślenicach, położonych 30 km od Krakowa.

Pierwszy dzień naszego pobytu rozpoczęliśmy od zwiedzania Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie – Łagiewnikach – stolicy kultu Miłosierdzia Bożego. Z ogromnym przejęciem słuchaliśmy opowiadań naszego przewodnika – siostry zakonnej ze zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia. Poznaliśmy wiele szczegółów z życia św. Faustyny w klasztorze, obejrzeliśmy rzeczy osobiste należące do Świętej, uczniowie namalowali ,,żywy obraz” Jezusa Miłosiernego. Oddaliśmy cześć relikwiom św. Faustyny w Kaplicy Klasztornej. Znajduje się tu łaskami słynący obraz Jezusa Miłosiernego pędzla Adolfa Hyły oraz grób Świętej. Właśnigfe w tym miejscu po śmierci św. Faustyny zostało zdeponowane orędzie o Bożym Miłosierdziu, które z woli Chrystusa przekazała Kościołowi i światu.

Po mszy św. w Bazylice Bożego Miłosierdzia udaliśmy się na Wzgórze Wawel, nazywane sercem Polski, gdzie mieliśmy żywą lekcję historii. Zwiedziliśmy Katedrę, w której zobaczyliśmy groby królów, rodzin królewskich, wodzów, przywódców politycznych i wieszczów narodowych. Obejrzeliśmy też najsłynniejszy dzwon w Polsce – Dzwon Zygmunta, Smoka Wawelskiego oraz dziedziniec Zamku Królewskiego.

Później skierowaliśmy swe kroki w kierunku Starówki Krakowskiej, podziwiając zabytkowe kamienice, Rynek Główny, a na nim Sukiennice, Wieżę Ratuszową, kościół św. Wojciecha, pomnik A. Mickiewicza. Zwiedziliśmy Kościół Mariacki – najbardziej znany gotycki kościół w Polsce z niesamowitym ołtarzem przedstawiającym zaśnięcie NMP, ręki wybitnego rzeźbiarza Wita Stwosza. Zobaczyliśmy Barbakan i Bramę Floriańską – pozostałości fortyfikacji miejskich. Byliśmy oczarowani wyjątkową atmosferą Rynku Krakowskiego: zabytkami, hejnałem z Wieży Mariackiej, pięknymi dorożkami, uliczną muzyką, kwiaciarkami, pamiątkami, obwarzankami…

W niedzielę udaliśmy się na mszę św. do kościoła w Myślenicach, gdzie byliśmy bardzo serdecznie przywitani przez miejscowych księży oraz parafian. Po obiedzie zwiedzaliśmy Kopalnię Soli w Bochni, wpisaną na listę dziedzictwa kulturalnego UNESCO. Jest to najstarsza kopalnia soli w Polsce, jej początki sięgają roku 1248. Wtedy odkryto pokłady soli kamiennej, a odkrycie jest związane z legendą o św. Kindze. Bocheńska kopalnia przynosiła Rzeczypospolitej ogromne dochody. Pobyt w kopalni rozpoczęliśmy od zjazdu windą górniczą na głębokość ponad 200 m oraz jazdy kolejką. Następnie zwiedziliśmy Komorę Ważyn, gdzie sympatyczny i dowcipny przewodnik zapoznał nas z historią kopalni oraz pracą górniczą. Po wyjeździe na powierzchnię czekała na nas niespodzianka: upominki oraz zaproszenie na najsmaczniejsze lody w Bochni, ufundowane przez przyjaciela naszej szkoły pana Stanisława Dębosza.

Miłym zakończeniem naszego pobytu stała się uroczysta kolacja w szkole w Myślenicach, podczas której pani dyrektor tej placówki przekazała naszym uczniom prezenty oraz książki do biblioteki szkolnej.

Pielgrzymka – wycieczka do Krakowa dostarczyła wielu doznań duchowych, dała nam dużo radości, niezapomnianych wrażeń oraz wiedzy. Za to wszystko serdecznie dziękujemy naszym Darczyńcom: Towarzystwu Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej o/Poznań, spółce ,,Cesta”, Pani dyrektor Beacie Chrapek – Paciorek i wicedyrektor Elżbiecie Jakubiak – Święch Szkoły Podstawowej nr. 2 im. Bohaterów Westerplatte w Myślenicach, Panu Stanisławowi Dęboszowi oraz rodzicom naszej szkoły.